Každý se má vracet domů...

30. 03. 2017 14:16:43
... tam kde žil, tam kde byl, tam kde se i narodil. Tento úryvek z básničky o vlaštovičkách, jsem si zapůjčila záměrně, protože souvisí s tím, co chci psát.

Tak jako se vlaštovky vrací do svých rodných míst, zrovna tak se to podařilo mně a mým sourozencům. Šest sester a uprostřed jeden bratr, který dostal ten nápad a jednoho dne nám zavolal.

"Bude významný den, sté výročí narození naší mamky, co takhle udělat vzpomínkové setkání nás sourozenců, co na to říkáte? Víte, vždycky jsem měl pocit, že jsem byl u mamky před vámi upřednostňován, no třeba, že jsem dostal více škubánků, nebo placek než vy a tak bych vám to chtěl teď vynahradit", zažertoval brácha. To je celý on. Z vážné věci dělat srandu.

Všechny jsme však s jeho návrhem souhlasily. Ale kde se sejdem, někde v hospodě? Vše vyřešila neteř, která roztřeseným hlasem oznamovala.

"Nebudete věřit, ale měla jsem živý sen, ve kterém mě babička prosila, abychom se sešli u mne doma, že by ji to potěšilo."

Dům, kde jsem se narodila já a jedna sestra, ostatní sourozenci už byli větší. Prožili jsme tu pospolu mnoho let. Je tedy náhoda, že neteř bydlí právě v jednom z bytů v mém rodném domě. Setkání v místech, která jsou nám nejmilejší. A tak to maminka vlastně tam ze shora vyřešila za nás.

Tak se den před tímto setkáním rozjel bratr téměř z nejzápadnějšího výběžku naší republiky pro sestry na Valašsko a hned druhý den je přivezl k nám na Svitavsko.

Společně jsme pak u zapálených svíček mamince tlumočili, že její přání je splněno a scházíme se tak, jak si to přála. Z okna bytu neteře, jsem pak očkem sledovala, zda se v "našem" známém okně neobjeví její tvář a přísahala bych, že jsem ji tam i zahlédla, jak pokyvuje hlavou a šťastně se usmívá. Zas nás má všechny pohromadě.

Jaké bylo naše překvapení, když uprostřed posezení někdo náhle zazvonil. Přede dveřmi však neteř už spatřila jen kytičku s lístkem. Na něm byla napsána básnička Cestička k domovu... a pozvání od sousedů do "našeho" rodného bytu. Mnozí z nás zkoprněli. Chtěli jsme si byt pamatovat tak, jak jsme ho znali, už jen projít kolem známých dveří, bylo mnohdy víc, než dojemné, ale nakonec jsme pozvání přijali všichni. A udělali jsme dobře. Vzpomínky nám stejně navždy zůstanou tak, jak budeme sami chtít.

Památku maminčina stého výročí, jsme prožili krásně, v množství vzpomínání veselých historek a zážitků. Tak jak to má být. Každý by se měl vracet domů, do míst, kde to má rád, s těmi, které má rád.

Na druhý den, opět uhánělo bratrovo auto směr Valašsko a pak zpátky, do západních Čech. Vlaštovky se rozlétly zase do svých domovů. A jedna z nich, ta nejmladší, Ti bráško, právě teď za vše děkuje.

Vlaštovička švitoří, zpívá píseň o moři.
Jak tam byla, jak tam žila, jak se zpátky navrátila.
Malá sýkorka se ptala – a proč jsi tam nezůstala –
Když u moře je tak dobře, hmyzu dole i nahoře?
Vlaštovička říká tomu, každý chce jít přece domů,
tam kde byl, tam kde žil a tam, kde se narodil. (Jan Čarek)

Autor: Jitka Štanclová | čtvrtek 30.3.2017 14:16 | karma článku: 26.29 | přečteno: 785x

Další články blogera

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma článku: 31.92 | Přečteno: 2127 | Diskuse

Jitka Štanclová

Pračka jako Titanik

Technika je technika a občas selže, jako všechno na světě. I já se o tom přesvědčila, proto se už nikdy nestane, že ji nechám bez dozoru.

1.3.2024 v 20:43 | Karma článku: 23.21 | Přečteno: 440 | Diskuse

Jitka Štanclová

Byla jsem jen obyčejná kuchařka, uklízečka.

Tak co, holky seniorky. Půjdem jim v tom školství nějak helfnout, co říkáte? Jaká by to byla škola bez nás všech kuchařek, školníků a uklízeček?

19.2.2024 v 20:20 | Karma článku: 36.03 | Přečteno: 1099 | Diskuse

Jitka Štanclová

Tak se odnaučuje kouřit!

"Víš kolik teď stojí cigára?" vyhrkl na mě bratránek do telefonu. Přesně nevím, ale těší mě, že my, jsme si tento nešvar "odhulili" maximálně za osm korun.

14.2.2024 v 19:00 | Karma článku: 24.19 | Přečteno: 644 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 25.51 | Přečteno: 519 | Diskuse

Vlastík Fürst

S Ním jsem silný

David pokračuje ve své písni. Už v ní stihl Stvořiteli říci vše, co ho trápí. Sdílí se s ním o své obavy z toho, že jeho vojsko bez pomoci shůry prohraje. Strach mu ale nahání i mlčení nebes.

8.3.2024 v 19:10 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 205 | Diskuse

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 43.99 | Přečteno: 8013 | Diskuse

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 409 | Diskuse
Počet článků 653 Celková karma 28.37 Průměrná čtenost 891
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...