Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Utrhni mi taky rampoucha!

Psala se šedesátá léta, sněhu tolik, že jsme se v něm my, děcka, ztrácely a mrzlo, až praštělo. Bylo ještě mnoho takových zim, pamatujete?

Jak říkám, mrzlo až praštělo, ale to nám, děckám, vůbec nevadilo. Sice žádné oteplováky, prostě jen punčocháče, na to tepláky dole na gumu (což mělo své výhody) nedostal se tam tak snadno sníh, potom teplý svetr, hlavně šálu, rukavice nejlépe na šňůrku, aby se neztratily. A samozřejmě galoše! Takové dva v jednom. Někdy to byla opravdu svízel je nazout a když se prořízly, bylo po teple. Ale to jsme nějak neřešili. Hlavně hurá ven! Na naší ulici se príma sáňkovalo. Vidím to jako dnes. Auto tehdy po Moskevské ulici projelo tak párkrát za den, k tomu účelu byla zřízena "hlídka", která dávala včas povel-nejezdit! Bylo to bezva, jezdila bych donekonečna sem a tam, od rána do večera, jen kdybych nemusela do školky! Jak já to tam nesnášela. To jsem byla raději v dosahu domova. Však mí věrní čtenáři dobře vědí, že jsem ze školky poctivě utíkala a dodnes, když míjím školičku na Piaristické, ještě se za to červenám. Ale léty je snad i toto mé počínání promlčeno.

Jediné, co jsem měla ve školce ráda, byly vycházky. V létě jsem sice podlehla opět útěku domů podél potoka, ale v zimě jsem se bála. Tak jsem během vycházek vymýšlela blbosti. Stokrát doma vyřčené povely "hlavně necucej rampouchy a nejez sníh", mně nějak unikly z hlavy a já si plnými dlaněmi dopřávala tu bílou nadílku a dokonce pobídla spolužáka Kopečnýho, aby mi utrhl jeden rampouch. A pak ho cucala po celou cestu. Následky tohoto počínání se dostavily rychleji, než bych sjela z Křižáku na saních. Angína jak hrom a víc jak týden na lůžku. Jen jsem smutně zírala z okna, jak si ostatní děcka užívají bílé nadílky. Ale bylo to i poučení, rampouchy, ani čerstvě napadané bílé lákadlo mi už neimponovalo.

Na tuto příhodu jsem si vzpomněla právě před týdnem. Vnouček Tomík, plnými hrstmi nabírajíc sníh na procházce prohlásil. "Babičko, utrhneš mi rampoucha?" A co myslíte, já mu ho se souhlasem jeho mámy klidně podala. Následky nebyly žádné, což se mi hodně ulevilo. Ale vše se musí v životě vyzkoušet. Bude mít klouček nač vzpomínat, tak jako já.

 

Neškodí se občas vrátit do dětství

 

Užívat si zimu

Myslet i na naše lesní kamarády

Postavit si sněhuláka, i když bude sněhu pramálo

Umět si poradit, když zrovna nemáte kde zakoupit vozítko

Krásné zimní dny, přátelé.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jitka Štanclová | neděle 17.1.2021 17:48 | karma článku: 27,27 | přečteno: 644x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Kam se hrabe thermolka, když ti bliká kontrolka!

„Babičko, půjdeš se mnou k tomu zápisu?“ škemral můj vnuk Honzík, když se blížilo ono datum zápisu do prvních tříd.

28.4.2024 v 19:49 | Karma: 24,77 | Přečteno: 453x | Diskuse| Ostatní

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 27,06 | Přečteno: 658x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Smích jak rozsypané korálky

Co je štěstí? Já vím, že leckdo si vzpomene na známý úryvek z filmu, že "muška jenom zlatá!" Ale každý to má jinak a po svém. Každopádně jedno je jisté, že zítra 20.3. se slaví Světový den štěstí.

19.3.2024 v 20:48 | Karma: 21,74 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma: 32,34 | Přečteno: 2190x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Pračka jako Titanik

Technika je technika a občas selže, jako všechno na světě. I já se o tom přesvědčila, proto se už nikdy nestane, že ji nechám bez dozoru.

1.3.2024 v 20:43 | Karma: 24,12 | Přečteno: 572x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izraelská armáda drží palestinskou stranu Rafáhu, evakuovala většinu obyvatel

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  8:19

Izraelská armáda ráno oznámila, že její jednotky operují v některých oblastech na východě Rafáhu v...

Hasiči kvůli dešti řešili desítky zásahů. D1 zaplavilo bahno, na D7 bourala auta

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  8:05

Hasiči kvůli silnému dešti a bouřkám řešili v pondělí a v noci na úterý desítky událostí. Často...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Z šéfa zahraničního výboru ministrem pro vědu? TOP 09 vybírá ministra

7. května 2024  5:43

TOP 09 pokračuje v hledání ministra pro vědu, výzkum a inovace. Předsednictvo strany se má zabývat...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 656
  • Celková karma 27,16
  • Průměrná čtenost 888x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik