Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Deset deka obejmutí nahoře, deset deka dole...

My, holky za pultem, jsme to neměly lehký. Sotva pominul vánoční mumraj, kdy bylo potřeba namazat si pořádně pod koleny, už se blížil Silvestr.

"Pořádně si namazat pod kolenama", to nám radil před největším fofrem náš vedoucí. Moc dobře věděl, co říká. Léty zkušený a uznávaný šéf (tehdy vždycky pan vedoucí) už tušil, jaký shon bude následovat.

Tehdy jsem svižným krokem zvládala přeskakovat plata plná zákusků a hbitě je dávat do krabic dle objednávek. Přitom rovněž hbitě, sice s mírným sakrováním, vyšplhat po žebříku, a z horních pater polic podávat cigára. Vždycky po zavolání od pokladny, kde trůnila žena vedoucího. Její "Jitkoooo, marsky a startky", slyším kolikrát i dnes, po padesáti letech! Ale byly jsme učnice, mladý holky a poslouchat se muselo. A navíc, byl to aspoň pěknej tělocvik a já si u toho i zpívala. Teda jen ve skladě, to dá rozum.

Tehdy nám v obchodě nehrálo ani rádio, nebylo třeba. Lidi si víc povídali, navzájem si přáli a hlavně se vnímali. Jak ti před pultem, tak i my, za ním. A o svátcích několikanásobně. Poradit s dárky na poslední chvíli, občas si zahrát i na psychologa a hlavně potěšit. To vše v tom shonu, i když jsem zrovna jela s rudlem plným šrotu, nebo jsem krájela salám, či sekala kotlety na řízky. Odměnou byl vždycky ten výsledný, hřejivý pocit. A pranic mi Štědrý den nezkazil fakt, že musíme jít s kamarádkou domů pět kiláků, s plnými taškami, protože bus nejel. Vše mi nahradil příchod domů, kdy mě ve dveřích vítal brácha, (který dostal vánoční opušťák), slovy "ségra, dáme purpuru?". A na plotně zavonělo cosi, co mi utkvělo v paměti i mysli dodnes. A když jsem pak uslyšela i píseň, v podání Jiřího Suchého, tak ta mě nepřestala dojímat.

Příchod Nového roku, po kratičké přestávce, opět zaplnil naši vesnickou sámošku až po okraj. Už se nesháněly dárky, ale dobré jídlo a pití. A k tomu jsme zde byly my, ženy, holky za pultem. Vlašák, feferoňák, i rybí salát, vše čekalo v dózách jen na rozvážení. Kráječ salámu nepřestal vrnět a rybí očka, ta se brala útokem, protože tahle delikatesa nesměla na stole chybět. A koše byly přeplněné sektem a tím vším potřebným k ukončení starého roku. A nám, za pulty i za pokladnami byla projevena slova díků. Nejvíc potěšil, jako vždy, náš dlouholetý zákazník, pan Štafa. Na otázku, co by si v novém roce nejvíc přál, odpověděl jako by už posté.

"Vážené dámy, přál bych si deset deka obejmutí nahoře, i deset deka obejmutí dole, ale hlavně váš krásný úsměv. Moc si vás všech vážím". K tomu nebylo nikdy co dodat.

I já všem, přeji pohodu a zdraví.

 

 

 

 

Autor: Jitka Štanclová | středa 28.12.2022 20:15 | karma článku: 30,48 | přečteno: 621x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 26,83 | Přečteno: 642x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Smích jak rozsypané korálky

Co je štěstí? Já vím, že leckdo si vzpomene na známý úryvek z filmu, že "muška jenom zlatá!" Ale každý to má jinak a po svém. Každopádně jedno je jisté, že zítra 20.3. se slaví Světový den štěstí.

19.3.2024 v 20:48 | Karma: 21,74 | Přečteno: 340x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma: 32,34 | Přečteno: 2186x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Pračka jako Titanik

Technika je technika a občas selže, jako všechno na světě. I já se o tom přesvědčila, proto se už nikdy nestane, že ji nechám bez dozoru.

1.3.2024 v 20:43 | Karma: 24,12 | Přečteno: 572x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Byla jsem jen obyčejná kuchařka, uklízečka.

Tak co, holky seniorky. Půjdem jim v tom školství nějak helfnout, co říkáte? Jaká by to byla škola bez nás všech kuchařek, školníků a uklízeček?

19.2.2024 v 20:20 | Karma: 36,12 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Ukrajinská armáda na frontě postupně míří k bankrotu, varuje analytik

28. dubna 2024

Podcast Ukrajinská armáda na frontě čelí čím dál většímu tlaku. Především v Donbasu je situace kritická....

VIDEO: Paraglider se zřítil ze třiceti metrů na poušť. Sám si zavolal záchranku

28. dubna 2024  11:45

Třiatřicetiletý Anthony Vella testoval nad texaskou pouští severozápadně od Austinu motor BGD Luna...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

  • Počet článků 655
  • Celková karma 27,47
  • Průměrná čtenost 890x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik