Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Náš zákazník, náš pán.

"To si, milí učňi a učenky, dobře zapamatujte a vždycky se tímto heslem řiďte." Tak zněla slova předsedy komise, u mých závěrečných zkoušek na vedoucí prodejny, tehdejší Jednoty. Psala se sedmdesátá léta, nám bylo krásných osmnáct let. Byli jsme nadšení, naplněni horlivými plány, mnozí i čerstvě zaláskovaní. Vše nám bylo k smíchu a nijak zvlášť jsme neřešili žádné starosti. S lehkostí bytí, jsme proplouvali pubertálními léty, a až daleko později si uvědomili, že to vlastně byly roky, jedny z nejhezčích.

Většina z nás, měla za sebou tři roky praxe, po různých obchodech. Já byla ale stále v jednom. Samoobsluha smíšeného zboží, na návsi jedné vesničky. Vedoucí statný pán, po boku neustále střežící ženy, Maruš. Její místo, bylo spíš u pokladny, odkud se nerada vzdalovala. Proč by taky, byly jsme tu my, učenky, které jsou vždy při ruce. Nevadilo jí, že mám zrovna u pultu plno lidí. Její, Jitkóóó dones Marsky, Startky... mi v uších znělo ještě dlouhá léta. Mnohým zákazníkům se její chování taky nelíbilo, zvlášť když pospíchali do práce. Někdy sice zakročil její muž, a připomněl ji tak, že jsme tam přece všichni především pro zákazníky. Ale to netrvalo dlouho, situace se opakovala. Halasným řevem, přes celou prodejnu, tak všem dávala znát moc a převahu nad námi, učni. Zesměšňování, nadávky, naschvály, pak nenechaly na sebe dlouho čekat.

Její muž byl naštěstí pravý opak. Velice schopný obchodník, který dokázal na svou prodejnu sehnat i nemožné. Učil nás tomu, co bylo naším posláním. Jak být dobrým prodavačem, jak jednat se zákazníkem, jak vést samostatně prodejnu a mít rád svou práci. Mnohokrát jsem si na jeho školu do života vzpomněla. Při kontaktu s lidmi, se nejlíp pozná jejich pravý charakter. Jak už si řada lidí pamatuje z těch let, některé zboží bylo nedostatkové. Zvlášť ovoce.

Jako čerstvá vedoucí prodejny, jsem přešla do samoobsluhy, do jiné obce. Lidi jsem ještě moc neznala, ale jednu paní, asi se čtyřmi dětmi, jsem přehlédnout nemohla. Kolem obchodu pobíhaly často. Ten den zrovna dovezli na příděl dvě bedýnky mandarinek. Byla to sláva, ale zároveň řehole. Ti, na které se nedostane, budou jistě právem naštvaní a samozřejmě to schytám já, z první ruky. Jak rychle jsem si vzpomněla na ženu mého bývalého šéfa! Mít tak aspoň kousek z její razantnosti, dravosti. Ta by v mžiku tyhle křiklouny usadila, ale to by nebyl účel, tím sem si byla jistá a takhle jsem to nechtěla. Snažila jsem se proto, aby zákazníci pochopili, že je to prostě tak všude a nejen s ovocem. A můžu říct, že jsme spolu vycházeli dobře, bylo to až k neuvěření.

Ale dnes, když se z bedýnek bleskurychle mandarinky ocitaly v košíkách zákazníků, mě najednou proběhlo hlavou, že tu vlastně chyběla ta paní, se čtyřma dětma. Rychle jsem zachránila aspoň pár oranžových plodů a schovala je. Ať mají děcka radost a pochutnají si. Nevím, asi to bylo ze soucitu k tolika dětem, nedělávala jsem to běžně. Paní se dostavila až skoro před zavírací dobou, byla jsem ráda, že tu není žádný svědek a mandarinky jí rychle šupla do tašky. Ani nepoděkovala, což mi bylo celkem jedno, hlavně aby už s tím byla pryč. Zamkla jsem prodejnu a šla jsem do skladu pozavírat okna, když v tom slyším rozhovor. "Ahoj Božka, odkud jdeš", ozvala se paní ze sousedství. "Ale, zapomněla jsem dnes na nákup, tak jsem na poslední chvíli běžela", ozvala se má poslední zákaznice a pokračovala. "Potřebovala jsem něco harantům na večeři a vedoucí mě vnutila tadyhle mandarinky, nevím, co po mě za to bude chtít", zdůraznila. No, v tu chvíli by se ve mě krve nedořezal, už už jsem se chystala, že se proměním do role Maruš, ale včas mě zabrzdilo pokračování hovoru. "Teda Božka, ty seš ale hrozná kráva, proč děláš furt jen peklo! Když tady byl ve kšeftě Karásek, Pavliš, kdokoliv, vždycky jen prudilas".... a pak rázně odkázala Božku do patřičných míst.

A Božka, světe div se, od těch dob, byla tou nejvzornější zákaznící. Milá, slušná. A já si tak nějak uvědomila, že heslo, které nám bylo tak vštěpováno, nemusí platit pokaždé. Jsou jisté mantinely, které by ho měly upřesnit. A Maruš? Když jsem ji po létech potkala, byla už trochu nemocná a snad proto i sdílnější. "Jitko, vy jste se mnou  museli mít všichni trpělivost, já se kolikrát až divila, co snesete. To víš, tolik mládí na prodejně a já stárnoucí ženská, asi jsem vám záviděla." Byla jsem překvapena a zaskočena její zpovědí, před léty by se to k ní vůbec nehodilo. "Kdepak, paní Maruš, ani netušíte, že jste byli oba s manželem, pro mě tou nejlepší školou do života, a to se nezapomíná."

Autor: Jitka Štanclová | středa 1.10.2014 12:41 | karma článku: 36,25 | přečteno: 6999x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 26,83 | Přečteno: 642x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Smích jak rozsypané korálky

Co je štěstí? Já vím, že leckdo si vzpomene na známý úryvek z filmu, že "muška jenom zlatá!" Ale každý to má jinak a po svém. Každopádně jedno je jisté, že zítra 20.3. se slaví Světový den štěstí.

19.3.2024 v 20:48 | Karma: 21,74 | Přečteno: 340x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma: 32,34 | Přečteno: 2186x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Pračka jako Titanik

Technika je technika a občas selže, jako všechno na světě. I já se o tom přesvědčila, proto se už nikdy nestane, že ji nechám bez dozoru.

1.3.2024 v 20:43 | Karma: 24,12 | Přečteno: 571x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Byla jsem jen obyčejná kuchařka, uklízečka.

Tak co, holky seniorky. Půjdem jim v tom školství nějak helfnout, co říkáte? Jaká by to byla škola bez nás všech kuchařek, školníků a uklízeček?

19.2.2024 v 20:20 | Karma: 36,12 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 655
  • Celková karma 27,47
  • Průměrná čtenost 890x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik