Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Děcka, jdeme na potok!

Tímto povelem začaly prázdniny. Potok, byla a stále je říčka Třebůvka, která protéká mým rodným městem Moravskou Třebovou. Co ta skrývala tajemství! 

A to fakt nelžu. Protože já a nejen já, bydlela přímo u ní. Nenápadná říčka, které jsme neřekli jinak než potok. Byl součástí nás všech, kteří obývali jeho okolí. Jednak byl zdrojem mnohdy chybějící vláhy na našich zahradách, ale to nás, děcka, tehdy nijak netrápilo. Vláha sem, vláha tam, to nám bylo šumafuk. Příkazy k zalévání jsme všichni brali hopem. Hlavně si užít vodních radovánek. A to jsme zvládali na jedničku!

Zvlášť náš barák osmadvacítka. Já jako nejmladší (spolu s Pepíkem Nezbedou) jsme byli účastníky jízdy na neckách. Byla to velmi vzrušující jízda. Zvlášť když necky až tak moc nejistil laicky vyrobený špunt, omotaný lecjakými hadry a voda stále prosakovala. Ale my, maličcí, jsme zcela důvěřovali staršákům. Přece by nás brácha, nebo ségry nenechali utopit!

Uprostřed Třebůvky, (zrovna u naší zahrady) byl takový ostrůvek, který byl cílem soutěží, kdo na něj doskočí. Už tehdy jsem neměla šanci. Já, malá, s krátkýma nožkama, tak to ani náhodou! Rozběh byl sice z kopečka, ale přesto jsem vždycky dopadla těsně vedle a to do bahna! Jen jednou, se mi skok podařil a to přímo excelentně! Utíkala jsem tak lehce, skoro jako malá mořská víla, v bělostných šatech, samá krajka a ladně jsem doskočila na ostrůvek, kde mě čekal princ. Avšak dřív, než mě stačil políbit, jsem se celá zpocená probudila na dece u potoka, kde jsme se opalovali s ostatníma děckama.

Ale přesto byl potok naší každoroční součástí. Vůbec nám nevadilo, že nebyl až tak moc čistý. Kolikrát kolem nás proplula kůže z králíka, ale na ty jsme už byli zvyklí. Králíci a ostatní havěť byla taky součástí našeho života. Z potoka jsme kolikrát lovili neskutečné poklady. A dokonce zažívali přímo detektivní situace. To jsme jednou taky zrovna soutěžili, kdo dál doskočí na ostrůvek, když v tom někdo z nás zařval. 

"Pozor, tady je nějaký záhadný předmět!" Všichni jsme se hrnuli k místu, kam oznamovatel ukazoval. Ve vodě se opravdu ukrývalo cosi nezvyklého, navíc obrostlého trávou a vším možným. Proto jsme nemeškali a upalovali pro souseda Koukala, který byl pro nás ten správný hrdina. Sportovní postava pana Koukala naběhla k potoku, zdálky zdodnotil stav neznámého objektu slovy : "No, nevypadá to moc dobře", čímž nás ještě víc napnul, jak malé kšandy a hrdě odkráčel do Třebůvky.

Nelze popsat napětí, které jsme s děckama prožívaly. "To bude určitě bomba", strachovali jsme se všichni jako o závod a strašně se tehdy báli o život našeho souseda. Jako by to bylo včera, vidím pana Koukala, jak vítězně drží v ruce starou, kovovou kliku od bůhvíjakých dveří. Obalená vším možným, ale přece jen klika! Hurá! Soused hrdina přežil a my zas měli o zážitek víc. A zase jsme naskákali do necek a užívali prázdnin a úžasného léta, co nejvíc. Vždyť to vše k prázdninám patřilo!

Autor: Jitka Štanclová | neděle 9.7.2023 22:03 | karma článku: 23,06 | přečteno: 438x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 26,83 | Přečteno: 642x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Smích jak rozsypané korálky

Co je štěstí? Já vím, že leckdo si vzpomene na známý úryvek z filmu, že "muška jenom zlatá!" Ale každý to má jinak a po svém. Každopádně jedno je jisté, že zítra 20.3. se slaví Světový den štěstí.

19.3.2024 v 20:48 | Karma: 21,74 | Přečteno: 340x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma: 32,34 | Přečteno: 2186x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Pračka jako Titanik

Technika je technika a občas selže, jako všechno na světě. I já se o tom přesvědčila, proto se už nikdy nestane, že ji nechám bez dozoru.

1.3.2024 v 20:43 | Karma: 24,12 | Přečteno: 572x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Byla jsem jen obyčejná kuchařka, uklízečka.

Tak co, holky seniorky. Půjdem jim v tom školství nějak helfnout, co říkáte? Jaká by to byla škola bez nás všech kuchařek, školníků a uklízeček?

19.2.2024 v 20:20 | Karma: 36,12 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 655
  • Celková karma 27,47
  • Průměrná čtenost 890x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik