Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Holky, pojďte se vyfotit!

Fotky vlastně píší příběhy, jako ten můj předchozí. Kvůli němu, jsem vzala štafle a sáhla do nejvyšších přihrádek pro krabice s fotkami.

Musím to foto s medvědem-sněhulákem najít, určitě zde někde bude. A tak se veliký stůl v jídelně zaplnil fotkami všeho druhu. Hledaná fota jsem objevila hned, a přiložila k blogu. Poté jsem zapálila svíčku, a v jejím šeru se probírala vzpomínkami.

Jejda, kolik mi tu bylo asi let? Už vím, třináct. Tehdy naše sousedka Maruna, o něco starší a zkušenější, udělala plán dne, svůj záměr zavolala, jako obvykle z jejich okna do dvora tak, aby jsme slyšeli všichni.

"Jitko, Jano, Elo a ostatní, půjdeme k foťákovi!" Což o to, nápad nás, holky, hned nadchl, ale kde seženeme tolik peněz. Šestnáct kaček za jednu, to my tři sestry dáme skoro padesátku.

"To se nesmí mamka ani dozvědět", přísahaly jsme si všechny tři. "Ale kde seženem tolik peněz", mudrovaly jsme.

"Už vím", dostala nápad Jana. "Dáme do sběrny králičí kožky, a co bude chybět, dáme třeba papír do sběru, je to hned vedle", dodala jsem já, nejmenší.

A tak se i stalo. Kůže, které se sušily pod kůlnou, a pečlivě je ochraňoval otec, jsme svorně, všechny tři, zabalily do velké tašky, aby nevyčuhovaly, a nedej bože nás s nimi nepotkali nějací kluci. A ve sběrně, Jana smlouvala se starým švindlířem, jako o život. Ale stejně tolik peněz nestačilo na to, aby jsme mohly za chvíli pózovat jako celebrity u fotografa.Tentokrát vypomohla kamoška Maruna, která vše vymyslela. Vrazila nám do ruk plnou tašku prázdných lahví, suma se tak při vrácení hned zvedla na kýženou částku. Nic nebránilo tomu, náležitě se připravit na samotnou akci, co se "dyzajnu" týče.

A tak se čtyři puberťačky před zrcadly postupně plácaly dermakolem, řasy nakrucovaly a natíraly štiplavým černým hnusem, a tužka na obočí to jistila. Když nebyla zrovna tužka, pomohla vypálená sirka. Vlasy se tupírovaly, pak potíraly cukrovou vodou, že nešly absolutně rozčesat. A pak s důležitostí daleko vyšší, než odpovídalo našemu věku, jsme kráčely hlavní ulicí. Co na tom, že pršelo, černisko z očí se pomalu dostávalo tam, kam nemělo. A ještě k tomu navíc projelo kolem nás velkou rychlostí nákladní auto, a mohutná kaluž skropila naše něžné, mladé tvářičky, které se proměnily k nepoznání.Tehdy jsme to všechny obrečely. První se však vzpamatovala Maruna.

"Ale co, zítra je taky den", uklidnila nás Maruš. Penízky v kapse pálily, a tak se čtyři dívenky hned na druhý den, ve vší parádě, objevily u fotografa. Den byl slunečný a zářivý, jako naše mládí.

Nad fotkami jsem strávila další dva dny. To když přišel syn na kávu a hned se zájmem zvolal.

"Mami, to je krása, to si musím prohlídnout" a pak změnil náhle tón. "Ježíši, to jsem já, to jsi ty a brácha, vy s taťkou ve svatebním, já se picnu!" A žasl nad fotkami, které se pomalu přesouvaly i na jeho hromádku, která se ale zvětšovala čím dál víc.

"Mami, že si je můžu vzít, na památku?"

A já souhlasila, jak by ne. Fotky, ač mnohé černobílé, mají v sobě kus života, který jsme společně prožili. Jedna po druhé se dá uchopit, na chvíli podržet v ruce, zavzpomínat, někdy i polaskat. To když uchopíme právě tu, která nám zvěstuje, že její majitel už nenávratně zmizel tam, odkud není návratu, ale z mysli nikoliv. Je to něco soukromého, intimního, a hlavně jiného, než jen stisknout klávesnici na počítači a prohlížet si.

Výpravy k "foťákovi", jsme podnikaly ještě vícekrát. Drobásky se vždycky nějaké sehnaly, co by děvčata neudělala pro krásu. Vždycky to stálo za to, to je jisté. Už pro ten pocit, když teď od syna uslyšíte.

"Mami, ty seš na těch fotkách celá já!"

 

 

Tak to jsem vážně nechtěla, zvěčnit zde svá fota, ale Maruš Šípková mě přesvědčila! 

 

 

 

 

 

Autor: Jitka Štanclová | pátek 13.1.2017 19:47 | karma článku: 21,70 | přečteno: 621x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Babičko, pojďte na kostiblanky!

...“Sraz u nás ve tři hodiny před domem“, pokračovala moje snacha ve zvaní. Na co, to jsem neměla vůbec tušení.

15.5.2024 v 13:05 | Karma: 20,44 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Mami, jak jsi to dokázala?

To mi vždycky vrtá v hlavě, kdykoliv si na tebe vzpomenu. Zvlášť dnes, kdy se slaví Mezinárodní den matek.

12.5.2024 v 12:52 | Karma: 36,74 | Přečteno: 2716x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Poštovní schránka na rohu ulice...

Tak tuhle báseň, kterou se mnozí z nás učili, jako já, zná snad každý. Zrovna tak má každý z nás poštovní schránku, jako já. Sice nekvete modře, ale vážit by si jí mohli aspoň pošťáci.

7.5.2024 v 19:06 | Karma: 20,71 | Přečteno: 405x | Diskuse| Ostatní

Jitka Štanclová

Kam se hrabe thermolka, když ti bliká kontrolka!

„Babičko, půjdeš se mnou k tomu zápisu?“ škemral můj vnuk Honzík, když se blížilo ono datum zápisu do prvních tříd.

28.4.2024 v 19:49 | Karma: 25,24 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ostatní

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 27,32 | Přečteno: 705x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

  • Počet článků 659
  • Celková karma 26,16
  • Průměrná čtenost 884x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik