Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

A v osum ať seš doma!

"Mami, ale co když do roka uschnu? Je přece 1.máj! " To jsem si ovšem mohla v duchu jen myslet, v tomto byli rodiče přísní, žádné odmlouvání.

A navíc, bylo mi krásných, ale přece jen pouhých čtrnáct let. Vše kvetlo a jásalo. Prvomájový průvod měl i jiné poslání. Budoucí vojáci z "žižkárny" mívali vycházky, na náměstí se tvořily hloučky jejich ctitelek a obdivovatelek. Naopak místní borci zatínali pěsti ze strachu, že jim odloudí nejhezčí holky z městečka. Je pravda, že mnohá si lecjakým příběhem prošla, nebo dokonce skončila na radnici.

I my, s holkama, jsme vyrazily mezi davy. Hudba z nedalekého kolotoče byla slyšet už z dáli, u střelnice postávali největší odvážlivci a vystřílené růže se kupily na hromádku.

"Holky, která z vás chce růži", ozvalo se najednou z hloučku. Maruna se ozvala jako vždycky první. Taky už byla starší, zkušenější. Po vojákovi hodila očkem a už rudá růže změnila majitele, vlastně majitelku.

"Jituno, běž si taky, nebuď blbá", dala mi herdu do zad, čímž mě posunula o hodný kus dopředu. Vojáček se usmál, já zrudla jako další rudá růže, která se ocitla v mé ruce.

"Ale něco za něco, děvčata," ozval se ten Marunin, večer v osum u kapličky na Křižáku, přece nechcete uschnout", zazubil se.

"Já asi omdlím, Jituno", zašveholila Maruš, "vidělas ty krásně modrý oči? Na ten kopec musíme jít, tam je rozkvetlých třešní habaděj, no přece nechceš uschnout", drmolila mi u ucha.

Sice jsem tomu rčeni až tak nerozuměla, postupné schnutí těla mě však poněkud děsilo, ale ještě víc to, že v osum, mám být přece doma. 

"Ty seš ale poseroutka", prohlásila Maruna, čímž mě teda pěkně namíchla, ale náladu mi nezkazila. Byl přece krásný máj a lásky si na mě ještě pár let počkaly. Loudavým krokem jsem se šinula k našemu baráku, kde postávala mamka i se sousedkou Veselou. Maminka se usmívala, možná zrovna taky přemýšlela nad svým mládím a zjevně byla ráda za můj včasný příchod. Sousedka se však příchodu své dcery jen tak brzy nedočkala. Byl přece tak krásně opojný večer, vše kvetlo, hlavně láska. A Maruš, světe div se, si nakonec přece jen k oltáři vedla toho svého vojáka.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jitka Štanclová | neděle 29.4.2018 20:59 | karma článku: 20,92 | přečteno: 761x
  • Další články autora

Jitka Štanclová

Poštovní schránka na rohu ulice...

Tak tuhle báseň, kterou se mnozí z nás učili, jako já, zná snad každý. Zrovna tak má každý z nás poštovní schránku, jako já. Sice nekvete modře, ale vážit by si jí mohli aspoň pošťáci.

7.5.2024 v 19:06 | Karma: 18,07 | Přečteno: 279x | Diskuse| Ostatní

Jitka Štanclová

Kam se hrabe thermolka, když ti bliká kontrolka!

„Babičko, půjdeš se mnou k tomu zápisu?“ škemral můj vnuk Honzík, když se blížilo ono datum zápisu do prvních tříd.

28.4.2024 v 19:49 | Karma: 24,77 | Přečteno: 455x | Diskuse| Ostatní

Jitka Štanclová

Babičko, já do té školy nepůjdu!

Prohlásil můj vnuk Honzík poté, co jsem mu připomněla, že brzy nastane den, kdy půjde k zápisu do první třídy. "Vždyť já nic neumím!"

5.4.2024 v 21:09 | Karma: 27,06 | Přečteno: 659x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Smích jak rozsypané korálky

Co je štěstí? Já vím, že leckdo si vzpomene na známý úryvek z filmu, že "muška jenom zlatá!" Ale každý to má jinak a po svém. Každopádně jedno je jisté, že zítra 20.3. se slaví Světový den štěstí.

19.3.2024 v 20:48 | Karma: 21,74 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ona

Jitka Štanclová

Paměť já mám jako slon, paní doktorko!

"Paní Štanclová, výsledky preventivky jsou dobrý, sestřička vám ještě udělá malý testík, jak jste na tom s pamětí", ukončila prohlídku moje milá ošetřující.

6.3.2024 v 19:45 | Karma: 32,34 | Přečteno: 2190x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z uprchlíka agentem. Šapošnikov sehrál při výbuchu ve Vrběticích klíčovou roli

9. května 2024

Premium Jakou roli hrál ve výbuchu muničního skladu ve Vrběticích bývalý ruský voják Nikolaj Šapošnikov? O...

Rusko bombarduje civilní cíle a chlubí se tím. Nechutné, říkají Ukrajinci

9. května 2024

Premium Záporoží (od zpravodajů iDNES.cz) Areál stavební firmy v Záporoží nacházející se jen dva kilometry od centra města zasáhla raketa...

Severní Makedonie zvolila novou prezidentku. Předchůdce uznal porážku

8. května 2024  22:19,  aktualizováno  22:35

Severomakedonský prezident Stevo Pendarovski uznal porážku ve středečním druhém kole prezidentských...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

  • Počet článků 657
  • Celková karma 26,15
  • Průměrná čtenost 887x
Jsem obyčejná ženská, která chce svým psaním potěšit, naladit a někdy i rozesmát.

Seznam rubrik